Inne działy

 

 

CSS - Media słuchowe (Aural Media)

 

 Dokumenty sieci web mogą być czytane przez syntezator mowy. CSS2 pozwala dołączyć funkcje określonego stylu dźwięku do elementów konkretnego dokumentu.

Fonetyczne renderowanie dokumentów jest głównie używane przez niewidomych. Niektóre sytuacje, w których dokument możne uzyskać dostęp za pomocą słuchu zamiast renderingu wizualnego są następujące.

  • Nauki czytania 
  • Szkolenia
  • Dostęp do sieci w pojazdach
  • Domowa rozrywka
  • Przemysłowa dokumentacja
  • Dokumentacja medyczna

Podczas korzystania z właściwości słuchowych, otoczenie składa się z trójwymiarowej przestrzeni fizycznej (dźwięk otacza) i czasowej przestrzeni (można określić dźwięki przed, w trakcie, i po innych dźwięków).

Własności CSS pozwalają także ulec zmianie, jakości mowy syntetycznej (typ, głos częstotliwości, przegięcia, itp.)

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
h1, h2, h3, h4, h5, h6 {
    voice-family: paul;
    stress: 20;
    richness: 90;
    cue-before: url("ping.au")
}
p.heidi { azimuth: center-left }
p.peter { azimuth: right }
-->
</style>

 

 To skieruje syntezator mowy, aby mówić nagłówki głosem (rodzaj czcionki audio) o nazwie "paul”, płaskim tonem, ale głosem, bardzo bogatym. Przed wmową nagłówków, próbka dźwiękowa będzie odtwarzana z danego adresu URL.

Akapity z klasą heidi pojawią się z przodu po lewej (jeśli system sound jest w stanie przestrzennego dźwięku), i paragraf z klasą Piotr z prawej strony.

Teraz zobaczymy różne właściwości związane z fonetyką mediów.

  • Właściwość azimuth określa, gdzie dźwięk ma pochodzić z poziomo
  • Właściwość elevation  określa, gdzie dźwięk ma pochodzić z pionowo.
  • Cue-after określa dźwięk, który będzie odtwarzany po rozmowie wykonania elementu treści.
  • Cue-before określa dźwięk, który będzie odtwarzany przed mówiącą zawartością elementu.
  • Cue Ustawia właściwości cue-before i cue-after w jednej deklaracji 
  • Pause-after określa pauzę, którą należy przestrzegać po rozmowie wykonania elementu treści.
  • Pause-before Określa pauzę przed mówiącą zawartością elementu.
  • Pause jest skrótem ustawienia pause-before i pause-after.
  • Pitch określa wysokość średniej (częstotliwość) głosu.
  • Pitch-range określa zmiany w średniej wysokości.
  • Play-during określa aby dźwięk był odtwarzany w tle podczas, gdy zawartość elementu jest używana.
  • Richness określa bogactwo lub jasność, głosu.
  • Speak określa, czy tekst będzie wymawiany fonetycznie, a jeśli tak, to w jaki sposób.
  • Speak-numeral określa, jak wymawiać cyfry.
  • Speak-punctuation określa, jak mówi się znaki interpunkcyjne.
  • Speech-rate określa szybkość mówienia.
  • Stress określa wysokość "lokalne szczyty" w konturze intonacji głosu.
  • Voice-family określa priorytetową listę nazw rodzin głosu.
  • Volume odnosi się do wielkości średniej głosu.

 

Właściwość azymut:

To ustawia właściwość, gdzie dźwięk powinien pochodzić z poziomo. Możliwe wartości to:

  • angle: Pozycja jest opisane kątem w zakresie -360 st.do 360 st. Wartość 0 deg oznacza bezpośrednio przed w centrum sceny dźwiękowej. 90deg jest po prawej stronie,180deg za, i 270deg (lub równoważnie i wygodniej, -90deg) po lewej stronie.
  • left-side: Same as '270deg'. With 'behind', '270deg'.
  • far-left: Same as '300deg'. With 'behind', '240deg'.
  • left: Same as '320deg'. With 'behind', '220deg'.
  • center-left: Same as '340deg'. With 'behind', '200deg'.
  • center: Same as '0deg'. With 'behind', '180deg'.
  • center-right: Same as '20deg'. With 'behind', '160deg'.
  • right: Same as '40deg'. With 'behind', '140deg'.
  • far-right: Same as '60deg'. With 'behind', '120deg'.
  • right-side: Same as '90deg'. With 'behind', '90deg'.
  • leftwards: Moves the sound to the left and relative to the current angle. More precisely, subtracts 20 degrees.
  • rightwards: Moves the sound to the right, relative to the current angle. More precisely, adds 20 degrees.

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
h1   { azimuth: 30deg }
td.a { azimuth: far-right }          /*  60deg */
#12  { azimuth: behind far-right }   /* 120deg */
p.comment { azimuth: behind }        /* 180deg */
-->
</style>

 

 Właściwość elevation:

To ustawia właściwość, gdzie dźwięk pochodzi z pionowo. Możliwe wartości to:

  • angle: Określa rzędną jako kąt pomiędzy -90deg i 90deg. 90deg oznacza bezpośrednio nad głową i -90deg oznacza bezpośrednio poniżej.
  • below: Tak samo jak '-90deg'.
  • level: Tak samo jak '0deg'.
  • above: Tak samo jak '90deg'.
  • higher: Dodaje 10 stopni do obecnego poziomu.
  • lower: Odejmuje 10 stopni od bieżącego poziomu.

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
h1   { elevation: above }
tr.a { elevation: 60deg }
tr.b { elevation: 30deg }
tr.c { elevation: level }
-->
</style>

 

 Właściwość cue-after:

Właściwość ta określa czy dźwięk ma być odtwarzany po rozmowie zawartości elementu do rozdzielenia go od innych. Możliwe wartości to:

  • url: Adres URL pliku dźwiękowego do odtwarzania.
  • none: Nic nie ma do odtworzenia

Oto przykład:

<style tyle="text/css">
<!--
a {cue-after: url("dong.wav");}
h1 {cue-after: url("pop.au"); }
-->
</style>

 

 Właściwość cue-before:

Właściwość ta określa czy dźwięk był odtwarzany przed mówiącą zawartość elementu do rozdzielenia go od innych. Możliwe wartości to:

  • url: Adres URL pliku dźwiękowego do odtwarzania.
  • none: Nic nie ma do odtworzenia

Oto przykład:

<style tyle="text/css">
<!--
a {cue-before: url("bell.aiff");}
h1 {cue-before: url("pop.au"); }
-->
</style>

 

 Właściwość cue:

Właściwość ta jest skrótem do ustawiania cue-before i cue-after. Jeśli podane są dwie wartości, pierwsza wartość jest cue-before a druga cue-after. Jeśli tylko jedna wartość jest podana, dotyczy to zarówno jednej i drugiej właściwości.

Na przykład następujące dwie reguły są równoważne:

<style tyle="text/css">
<!--
h1 {cue-before: url("pop.au"); cue-after: url("pop.au") }
h1 {cue: url("pop.au") }
-->
</style>

 

 Właściwość pause-after:

Właściwość ta określa przerwy przestrzegane po rozmowie elementu zawartości. Możliwe wartości to:

  • time: Wyraża pauzę w jednostkach bezwzględnych czasu (z sekundami i milisekundami).
  • percentage: Odnosi się do odwrotności wartości właściwości speech-rate. Na przykład, jeśli speech-rate wynosi 120 słów na minutę (czyli słowo ma pół sekundy, lub 500ms) następnie pauza po 100% oznacza pauzę 500 MS i pauza po 20% oznacza 100ms.

 

Właściwość pause-before:

Ta właściwość określa pauzę, którą należy przestrzegać przed rozmową wykonania elementu treści. Możliwe wartości to

  • time: Wyraża pauzy w jednostkach bezwzględnych czasu (sekundy i milisekundy).
  • percentage: Odnosi się do odwrotności wartości właściwości speech-rate. Na przykład, jeśli speech-rate wynosi 120 słów na minutę (czyli słowo ma pół sekundy, lub 500ms) następnie pauza po 100% oznacza pauzę 500 MS i pauza po 20% oznacza 100ms.

 

Właściwość pause:

Właściwość ta jest skrótem do ustawiania pause-before i pause-after. Jeśli podane są dwie wartości, pierwsza wartość dotyczy pause-before, a druga to pause-after.

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
/* pause-before: 20ms; pause-after: 20ms */
h1 { pause : 20ms }  
/* pause-before: 30ms; pause-after: 40ms */
h2{ pause : 30ms 40ms }  
/* pause-before: ?; pause-after: 10ms */
h3 { pause-after : 10ms }
-->
</style>

 

Właściwość pitch:

Właściwość ta określa średnią wysokość (częstotliwość) głosu. Średnia wysokość głosu zależy od rodziny głosu. Na przykład średnia wysokość dla standardowych męskich głosów jest około 120Hz, ale głos żeński, to około 210Hz. Możliwe wartości to:

  • frequency: Określa wysokość średniej głosu w hercach (Hz).
  • x-low, low, medium, high, x-high : Te wartości nie są mapowane do absolutnej częstotliwości ponieważ te wartości zależą od rodziny głosu.

 

Właściwość pitch-range:

Właściwość ta określa zmiany w średniej wysokości. Możliwe wartości to:

  • number: A value between '0' and '100'. A pitch range of '0' produces a flat, monotonic voice. A pitch range of 50 produces normal inflection. Pitch ranges greater than 50 produce animated voices.
  • number: Wartość pomiędzy "0" i "100". Zakres skoku "0" wytwarza płaski, monotoniczny głos. Zakres skoku 50 powoduje normalne przegięcia. Wysokości większe niż 50 powodują animowane głosy.

Właściwość play-during:

This property specifies a sound to be played as a background while an element's content is spoken. Possible values could be any of the followings:

Właściwość ta określa by dźwięk był odtwarzany w tle, podczas, gdy zawartość elementu jest używana. Możliwe wartości mogą być jedną z poniższych:

  • URI: Dźwięk wyznaczony przez ten <uri> jest rozgrywany w tle, podczas gdy zawartość elementu jest używana.
  • mix: Gdy są obecne, to słowo kluczowe oznacza, że dźwięk jest dziedziczony z elementu nadrzędnego play-during, podczas gdy właściwość w dalszym ciągu gra i dźwięk wyznaczony przez identyfikator uri miesza się z nim. Jeśli połączenie nie jest określone, dźwięk tła elementu zastępuje rodzica
  • repeat: When present, this keyword means that the sound will repeat if it is too short to fill the entire duration of the element. Otherwise, the sound plays once and then stops. Gdy są obecne, to słowo kluczowe oznacza, że dźwięk będzie powtarzany, jeśli jest zbyt krótki, aby wypełnić cały czas trwania elementu. W przeciwnym razie dźwięk będzie odtwarzany raz, a następnie zatrzymuje się.
  • auto: Dźwięk elementu nadrzędnego w dalszym ciągu gra
  • none: To słowo kluczowe oznacza, że istnieje cisza.

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
blockquote.sad { play-during: url("violins.aiff") }
blockquote q   { play-during: url("harp.wav") mix }
span.quiet     { play-during: none }
-->
</style>

 

 Właściwość richness:

Właściwość ta określa bogactwo lub barwę, głosu. Możliwe wartości to:

  • number: Wartość pomiędzy "0" i "100". Im wyższa wartość, tym głos będzie bardzej donosiny. Niższa wartość będzie produkować miękki, głos.

Właściwość speak:

Właściwość ta określa, czy tekst będzie świadczony fonetycznie, a jeśli tak, to w jaki sposób. Możliwe wartości to:

  • none: Pomija fonetyczne renderowanie, tak, aby element nie wymagał czasu, do renderowania
  • normal: Wykorzystuje zasady wymowy języka zależnie od renderowania elementu i jego dzieci.
  • spell-out: Literuj jedną literę tekstu na  raz.

 

Zwróć uwagę na różnicę między elementem, którego właściwość 'volume' ma wartość "silent" i element, "speak", który ma wartość "none". Obydwa zajmują tyle samo czasu, jak gdyby zostały wypowiedziane, w tym wszelkie pauzy przed i po elemencie, ale żaden dźwięk nie jest generowany. Ten ostatni nie wymaga czasu i nie jest renderowany.

 

Właściwość speak-numeral:

Właściwość ta określa, jak cyfry są wypowiadane. Możliwe wartości to:

  • digits: Wymawia liczebnik jako pojedyncze cyfry. Tak, więc, "237" jest używany "Dwa trzy siedem".
  • continuous: Wymawia liczebnik jako pełny numer. W związku z tym "237" jest mówione "dwieście trzydzieści siedem". Wyrażenie jest zależne od języka.

Właściwość speak-punctuation:

Właściwość ta określa, jak posługiwać się znakami interpunkcyjnymi. Możliwe wartości to:

  • code: Interpunkcja średników, nawiasów, i tak dalej mają być używane dosłownie.
  • none: Interpunkcja nie jest używana.

Właściwość speech-rate:

Ta właściwość określa szybkość mówienia. Należy zauważyć, że obie wartości bezwzględne i względne słów kluczowych są dozwolone. Możliwe wartości to:

  • number: Określa szybkość mówienia słów na minutę.
  • x-slow: Tak samo jak 80 słów na minutę..
  • slow: Tak samo jak 120 słów na minutę.
  • medium: Tak samo jak 180-200 słów na minutę.
  • fast: Tak samo jak 300 słów na minutę.
  • x-fast: Tak samo jak 500 słów na minutę.
  • faster: Dodaje 40 słów na minutę do obecnego tempa mowy.
  • slower: Odejmuje 40 słów na minutę od bieżącego tempa mowy.

The stress property:

Ta właściwość określa wysokość "lokalnych szczytów" w konturze intonacji głosu. Angielski jest stresującym językiem i różne części zdania są przypisane pierwszo-, drugo-lub trzeciorzędowy stres. Możliwe wartości to:

  • number:  Wartość pomiędzy "0" i "100". Znaczenie wartości zależy od języka. Na przykład, poziom "50" jest standardowy, anglojęzyczny oznacza męski głos (średnia wysokość = 122Hz), mówiąc z normalną intonacją i naciskiem może mieć inne znaczenie niż "50" w języku włoskim.

Właściwość voice-family:

Wartość jest listą oddzielonych przecinkami, priorytetowa nazwiska rodziny głosu. Może mieć następujące wartości::

  • generic-voice : Wartości są z rodziny głosów. Możliwe wartości to: 'male', 'female', i 'child'.
  • specific-voice: Wartości są określone wystąpienia (e.g., comedian, trinoids, carlos, lani).

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
h1 { voice-family: announcer, male }
p.part.romeo  { voice-family: romeo, male }
p.part.juliet { voice-family: juliet, female }
-->
</style>

 

Właściwość volume:

Wielkość odnosi się do środkowej wielkości głosu. Może mieć następujące wartości:

  • numbers: Dowolna liczba między '0' i '100'. '0' reprezentuje poziom minimalnej głośności dźwięku i 100 odpowiada za maxa .
  • percentage: Te wartości są obliczane z dziedziczonej wartości, a następnie są przycięte do zakresu '0' to '100'.
  • silent: Brak dźwięku w ogóle. Wartość "0" nie znaczy taki sam jak 'silent'.
  • x-soft: Tak samo jak '0'.
  • soft: Tak samo jak '25'.
  • medium: Tak samo jak '50'.
  • loud: Tak samo jak '75'.
  • x-loud: Tak samo jak '100'.

Oto przykład: 

<style tyle="text/css">
<!--
P.goat  { volume: x-soft }
-->
</style>

 Akapity z klasą goat będą bardzo miękkie

 

 

Zobacz nasze wszystkie kursy

WWW


HTML
HTML - Znaczniki
CSS - Tutorial
CSS - Selektory
PHP
JavaScript

XML

XSLT

Bazy danych


SQL
SQLite
MySQL
PostgreSQL

 

 

Programowanie


C
C++
C#
Java
VisualBasic
Python

Linux


Podstawy Linuxa
Bash
Linuks artykuły

Windows


Excel funkcje
Windows wskazówki
Outlook

Pozotałe działy


Programy
Rozrywka

 

 

 

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.